O raporcie
G4-28, G4-30, G4-29, G4-31, G4-15, G4-18, G4-19, G4-23, G4-22 DMA G4 Emissions
Niniejszy raport jest drugim raportem społecznym Stowarzyszenia Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) i obejmuje informacje za lata 2013-2014, zgodnie z przyjętym przez organizację dwuletnim cyklem raportowania. Poprzedni ukazał się w roku 2013 i obejmował informacje za lata 2011-2012.
Wszelkie pytania i uwagi związane z niniejszym raportem można kierować do: dr Agaty Rudnickiej ekspertki FOB, która zajmowała się przygotowaniem raportu: agata.rudnicka@fob.org.pl
W procesie ustalania istotności kwestii do podjęcia w ramach swojej społecznej odpowiedzialności odwoływaliśmy się do:
- ewaluacji celów i planów podjętych w ramach poprzedniego raportu społecznego tj. za lata 2011-2012,
- oczekiwań i standardów zawartych w dokumentach takich jak ISO 26 000, INGO Accountability Charter, Global Compact oraz Wytycznych do raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju Global Reporting Initiative (wersja G4 wraz z G4 NGO Sector Disclousers),
- oczekiwań i wyzwań sektora NGO w Polsce zawartych m.in. w Karcie Zasad Działania Organizacji Pozarządowych, Standardach formalno-organizacyjnych zarządzania NGO oraz przekazywanych podczas otwartych spotkań w ramach projektu Standardy działania fundacji korporacyjnych w Polsce oraz ,,Skutecznie i profesjonalnie - standardy formalno-organizacyjne mazowieckich NGO”, debat w ramach VII Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych i innych inicjatyw,
- opinii interesariuszy: wyrażonych podczas spotkania jesienią 2014 w ramach konsultacji dotyczących nowej strategii dla FOB na lata 2015-2018 (do udziału zostali zaproszeni wybrani przedstawiciele z wybranych grup interesariuszy, łącznie 20 osób), wyrażonych podczas spotkań podsumowujących z pracownikami latem 2014 i zimą 2015 oraz w przeprowadzonej wiosną 2015 anonimowej ankiecie, w której udział wzięło łącznie 41 osób, z czego 14 były przedstawicielami firm współpracujących z FOB w ramach Programu Partnerstwa lub programu edukacyjnego Karty Różnorodności.
Jako najważniejsze kwestie wskazywano:
- Uczciwe praktyki rynkowe
(Partnerstwa z innymi podmiotami / Przeciwdziałanie konfliktowi interesów / Relacje z dostawcami) - Dialog i relacje z interesariuszami
- Ład organizacyjny / Zarządzanie organizacją
(Kultura organizacyjna / Podział władz / Strategia organizacji w zakresie CSR / Wewnętrzne polityki i procedury / Relacje z interesariuszami / Etyka i wartości organizacji) - Odpowiedzialność za oferowane produkty / usługi
(Komunikacja marketingowa / Pozyskiwanie wsparcia z 1% / Zaangażowanie interesariuszy w tworzenie / System zbierania informacji zwrotnych oraz skarg oraz postępowania z nimi) - Dbałość o środowisko naturalne
(Ekobiuro / Emisje i ich redukcja)
oraz
- Finanse
(Etyczne pozyskiwanie funduszy / Rozliczalność (Accountability) / Alokacja zasobów / Inwestycje społecznie odpowiedzialne) - Wkład w tworzenie i rozwój kapitału intelektualnego
- Wkład w budowę kapitału społecznego
(Udział w debacie dotyczącej współczesnych wyzwań i poszukiwanie ich rozwiązań / własna aktywność i wsparcie innych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego) - Efektywność realizowanych działań
(Ewaluacja programów / Inicjatyw) - Praktyki / aspekty pracownicze
(Procesy rekrutacyjne / Rozwój i szkolenia / Warunki zatrudnienia / Work-life balance / Dialog z pracownikami / Współpraca z wolontariuszami i stażystami)
Odnosząc się do znaczenia poszczególnych aspektów dla kluczowych grup interesariuszy oraz ich znaczenia dla długofalowego, zrównoważonego funkcjonowania organizacji, biorąc pod uwagę jej typ (think-and-do-tank, business-oriented NGO), wybrano do przedstawienia następujące kwestie:
Strategia
Aspekty
Oraz kwestie związane z Zarządzaniem i ładem organizacyjnym. |
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu Strategia:
Rozwój kapitału ludzkiego i intelektualnego
Aspekty:
|
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu Kapitał ludzki:
Edukacja i promocja CSR wśród interesariuszy
Aspekty:
|
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu Edukacja i promocja:
Kwestie społeczno-gospodarcze / Odpowiedzialność za oferowane produkty i usługi
Aspekty:
|
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu Społeczeństwo:
- Współpraca z sektorem publicznym,
- Promocja raportowania społecznego,
- Przeciwdziałanie dyskryminacji,
- Zrównoważona przyszłość.
W porównaniu do kwestii, do których organizacja odnosiła się w poprzednim raporcie, zmianie uległa część dotyczącą aspektów środowiskowych. W minionym okresie podjęliśmy próby jego pomiaru i monitorowania, jednak pierwsze wyniki wykazały, że wartość tego oddziaływania jest znikoma. Pomiar wiąże się z dużym nakładem pracy związanym z trudnościami z uzyskaniem danych, pozwalających na wyliczenie różnych wartości, czasem jest to wręcz niemożliwe. Wynika to ze skomplikowanej sytuacji najmu lokalu i braku bezpośredniego, łatwego dostępu do wymaganych do wyliczeń dokumentów. W związku z tym zrezygnowaliśmy z wyliczania wielkości naszego środowiskowego wpływu w ramach funkcjonowania biura, poprzestając na wyliczeniach i neutralizacjach CO2 związanych z organizowanymi przez nas wybranymi wydarzeniami jako głównym źródle naszych emisji oraz zapewnieniu wydruków publikacji na papierach ekologicznych lub pochodzących z recyklingu.
Zespół raportujący
Justyna Kozera, Agata Gruszecka-Tieśluk, Agata Rudnicka we współpracy z Zespołem FOB-u
Dziękujemy Aleksandrze Stanek-Kowalczyk za konsultacje dotyczące użycia wskaźników GRI