O raporcie
Trzeci raport społeczny Forum Odpowiedzialnego Biznesu obejmuje dane za lata 2015-2016, zgodnie z przyjętym przez organizację dwuletnim cyklem raportowania. Poprzednie raporty obejmowały odpowiednio informacje za lata 2011-2012 i 2013-2014.
Wszelkie pytania i uwagi związane z niniejszym raportem można kierować do: dr Agaty Rudnickiej, ekspertki FOB, która zajmowała się przygotowaniem raportu: agata.rudnicka@fob.org.pl
Ustalając istotność poszczególnych kwestii związanych ze społeczną odpowiedzialnością brano pod uwagę:
- wytyczne i standardy zawarte w takich dokumentach jak: ISO 26 000, INGO Accountability Charter, Global Compact oraz Wytyczne do raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju Global Reporting Initiative (wersja G4 wraz z G4 NGO Sector ),
- Agendę dla Zrównoważonego Rozwoju 2030
- Wytyczne dotyczące biznesu i praw człowieka ONZ
- kluczowe wyzwania i oczekiwania dla sektora pozarządowego zawarte m.in. w Karcie Zasad Działania Organizacji Pozarządowych,
- ewaluację celów i planów podjętych w ramach poprzedniego raportu społecznego tj. za lata 2013-2014,
- opinie interesariuszy wyrażone w anonimowej ankiecie przeprowadzonej w maju 2017, w której udział wzięło 20 osób, w tym osoby z zespołu FOB, przedstawiciele firm z Programu Partnerstwa FOB lub sygnatariuszy Karty Różnorodności oraz przedstawiciele interesariuszy z innych sektorów. Celem kwestionariusza ankiety było poznanie opinii na temat ostatniego raportu społecznego oraz ustalenie zakresu istotności dla zawartości bieżącego dokumentu.
Uzyskane odpowiedzi potwierdzają zasadność formy i trafność zakresu prezentowanych danych w odniesieniu do poprzedniej wersji dokumentu.
Za najważniejsze kwestie uznano (min. 51% odpowiedzi respondentów w danym obszarze wskazywanych jako bardzo istotne (5) na skali pięciostopniowej):
- Ład organizacyjny / zarządzanie organizacją
- Praktyki / aspekty pracownicze
- Wkład w tworzenie i rozwój kapitału intelektualnego
- Finanse
- Dialog i relacje z interesariuszami
- Wkład w budowę kapitału społecznego
- Odpowiedzialność za oferowane produkty / usługi
- Uczciwe praktyki rynkowe
Za istotne kwestie uznano: prawa człowieka, zaangażowanie w inicjatywy dotyczące sektora organizacji pozarządowych oraz dbałość o środowisko.
Uwzględniając istotność kwestii wskazywanych przez kluczowych interesariuszy oraz ich wagę dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnego zarządzania organizacją (z uwzględnieniem jej sposobu zarządzania oraz misji i wartości) do prezentacji w raporcie wybrano następujące kwestie:
Strategia
Aspekty
|
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu:
Rozwój kapitału ludzkiego i intelektualnego
Aspekty:
|
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu Kapitał ludzki.
Edukacja i promocja CSR wśród interesariuszy
Aspekty:
|
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu:
Odpowiedzialność za oferowane produkty i usługi
Aspekty:
|
O podejściu do zarządzania (G4-DMA) w odniesieniu do powyższych kwestii czytaj w odpowiednich częściach menu Kluczowe osiągnięcia:
Bieżący raport ma inną strukturę w porównaniu do poprzedniego. Zmianie uległ zakres raportowanych danych w obszarze środowiska, mierzenia oddziaływania oraz szczegółowych danych odnośnie szkoleń pracowników i pracowniczek.
Organizacja świadoma jest swojego wpływu na środowisko i na poziomie działań operacyjnych dokłada wszelkich starań, żeby jej negatywne oddziaływanie było jak najmniejsze. W praktyce oznacza to realizację procesów z troską o środowisko (jak np. organizacja wydarzeń z dbałością o aspekt ekologiczny, oszczędność papieru, dbanie o sprzęt komputerowy, wydruki na papierze ekologicznym, segregacja śmieci, korzystanie z transportu publicznego w drodze do pracy i na spotkania, digitalizacja materiałów itp.). Jednak ze względu na to, że nasza organizacja jest niewielka trudno byłoby prowadzić skrupulatną analizę ilościową poszczególnych aspektów, co wpłynęło na decyzję o niewłączaniu tej kwestii jako osobnego zagadnienia do niniejszego dokumentu.
Drugą kwestią, która nadal stanowi wyzwanie w obszarze raportowania, jest mierzenie wpływu. FOB podejmowało różnorodne działania w tym obszarze, by lepiej zrozumieć i skwantyfikować zakres swojego oddziaływania społecznego. Niestety, jak do tej pory nie udało się znaleźć metodyki, która odpowiadałaby potrzebom organizacji społecznej i bez dodatkowych, wysokich kosztów na konsultacje zewnętrzne, pozwalałaby na samodzielne przejście procesu mierzenia wpływu. Nie oznacza to jednak, że nie podejmujemy żadnego wysiłku w tym obszarze. Monitorujemy trendy i szukamy najbardziej optymalnego rozwiązania dla naszej organizacji.
Obszar, który także będzie raportowany w mniejszym stopniu w porównaniu do poprzedniej edycji, to szkolenia. Ze względu na duże zmiany organizacyjne oraz kilkudziesięcioprocentową rotację pracowniczek (głównie za sprawą urlopów macierzyńskich) ta kwestia była na bieżąco monitorowana tylko w podstawowym zakresie.
Zespół raportujący
Agata Rudnicka oraz Marcin Grzybek, Karol Krzyczkowski, Katarzyna Mróz i Izabela Zielińska we współpracy z Zespołem FOB.
Dziękujemy Aleksandrze Stanek-Kowalczyk z firmy Deloitte za konsultacje dotyczące użycia wskaźników GRI.