Promujemy

Upowszechnianie działań społecznie odpowiedzialnych realizowanych przez biznes to kolejny obszar strategiczny dla FOB. Rok 2020 pokazał, że mimo trudności w bezpośrednim kontakcie udało się zrealizować wiele wydarzeń w tym kolejną edycję Targów CSR, organizacja których była dużym przedsięwzięciem. Nie zaniechaliśmy innych aktywności promujących społeczną odpowiedzialność wydając kolejne publikacje oraz zabierając głos w debacie publicznej oraz udzielając się w mediach. Stworzyliśmy dodatkową przestrzeń dla partnerów biznesowych dla dzielenia się informacjami o ich zaangażowaniu w walkę z pandemią. Zadbaliśmy o naszą obecność w różnych mediach społecznościowych dzięki którym wiedza o CSR dociera do kolejnych grup interesariuszy.

Rok 2020 to również Jubileusz „20 lat partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce”, który związany jest z 20-leciem zaangażowania Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firm partnerskich FOB w upowszechnianie standardów odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju, który stał się okazją do realizacji kolejnych inicjatyw jak podcasty, publikacja czy badania wspierających promocję idei odpowiedzialności.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że wiele inicjatyw CSR musiało niejako zostać dostosowanych do pilnych, aktualnych wyzwań. Forum Odpowiedzialnego Biznesu zainicjowało akcję #BiznesReagujeOdpowiedzialnie, wykorzystując platformę mediów własnych do rozwijania komunikacji związanej z zaangażowaniem biznesu w walkę z COVID-19. W marcu 2020 r. uruchomiliśmy specjalną sekcję w portalu Odpowiedzialnybiznes.pl, dostępną z poziomu strony głównej, w której do końca 2020 r. ukazało się blisko 300 newsów dotyczących zaangażowania firm w walkę z pandemią. Powstały także 3 mapy przedstawiające obszary aktywności biznesu w dobie koronakryzysu. Informacje te publikowane są także w mediach społecznościowych FOB z hasztagiem #BiznesReagujeOdpowiedzialnie.

W trakcie roku nowy wygląd zyskał portal Odpowiedzialnybiznes.pl i strona internetowa Karty Różnorodności. Rozwijamy także zasoby multimedialne - materiały wideo (m.in. cykl #OdPOWIEDZialnie) oraz podcasty. Jednocześnie jesteśmy aktywni obecnie już w pięciu portalach społecznościowych, chcąc coraz szerzej docierać z wiedzą na temat CSR.

Miłosz Marchlewicz
menedżer promocji, komunikacji i projektów w FOB

Rok 2020 w FOB – konferencje i spotkania

 

8. Targi CSR odbyły się w dniach 5 – 9 października 2020 roku w wersji online. Hasłem przewodnim Targów było Środowisko! biznesowe i naturalne.

Targi CSR 2020 to:

  • 4 partnerów
  • 5 dni konferencji realizowanej w wirtualnym studio, 15 paneli, 12 416 wyświetleń na FB i YT
  • wirtualna hala targowa, 57 wystawców, 15 215 odwiedzin na stanowiskach targowych
  • część networkingowa - gorące stoliki odbywające się na 8 piętrach wirtualnej przestrzeni - 577 uczestników sesji networkingowych

ROK 2020 w FOB – konkursy

Konkurs Raporty Społeczne

15 października 2020 r. ogłoszono wyniki 14. edycji Konkursu na najlepsze raporty niefinansowe. W tej edycji Konkursu wzięła udział rekordowa liczba 56 publikacji. Składało się na nią między innymi: 12 debiutów, 15 raportów zintegrowanych oraz 3 raporty organizacji pozarządowych. Wszystkie publikacje dostępne są w bibliotece raportów na stronie konkursu: raportyspoleczne.pl/biblioteka-raportow/

Konkurs Pióro Odpowiedzialności

lista nagrodzonych:

Artykuł prasowy

  • Nagroda Główna: Paulina Nowosielska, „Ciało na sprzedaż” (Dziennik Gazeta Prawna)
  • Wyróżnienie: Małgorzata Mierżyńska, „Nowa fala polskiego biznesu. 20 firm, które zmienią Polskę” (My Company Polska)
  • Wyróżnienie: Jakub Pawłowski, Joanna Śliwińska, „Smog jest wszędzie, ale jeszcze nie w prawie pracy. To powinno się zmienić ” (Dziennik Gazeta Prawna)
  • Wyróżnienie: Paweł Strawiński, „Kapitalizm: podejście drugie” (Forbes)

Artykuł ekspercki

  • Nagroda Główna: prof. Anna Giza, „Czas niekonwencjonalnych wizjonerów” (Nienieodpowiedzialni)
  • Wyróżnienie: Beata Skrzymowska, „Wyjść z HR-owej strefy komfortu” (Personel Plus)

Artykuł tematyczny „odpowiedzialna konsumpcja i produkcja”

  • Nagroda Główna: Adam Grzeszak, „Zalani plastikiem” (Polityka)
  • Wyróżnienie: Joanna Bojańczyk, „Świat utkany z poliestru” (Rzeczpospolita Plus Minus)
  • Wyróżnienie: Piotr Mazurkiewicz, „Polskie firmy też już robią mięso i ser z roślin” (Rzeczpospolita)

Rok 2020 w FOB - media

Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Marzena Strzelczak w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl stwierdziła, że pandemia wprawdzie zdeterminowała CSR w 2020 roku, ale nie zdefiniowała pojęcia na nowo. Kwestie społeczne wysunęły się pierwszy plan działań, ale nie oznacza to, że zmieniły się priorytety środowiskowe firm. Media wiele miejsca poświęcały zaangażowaniu biznesu w akcje pomocowe (łączna liczba wszystkich artykułów na temat CSR w 2020 roku wyniosła ponad 150 tys., co oznacza wzrost o ponad 30 tys. wzmianek w mediach na temat odpowiedzialnego biznesu w porównaniu z rokiem 2019). Otrzymaliśmy także wiele zapytań o eksperckie komentarze dotyczące społeczno-ekonomicznych aspektów pandemii i włączania się biznesu w walkę z jej skutkami. Ważnym punktem odniesienia w tym kontekście okazały się badania FOB „Koronawirus – opinie Polaków i ocena działań pracodawców”, które wygenerowało w mediach ponad 1 500 000 zł ekwiwalentu reklamowego.

 

Agnieszka Siarkiewicz
starsza menedżerka ds. komunikacji i promocji w FOB

Aktywność w mediach to również współpraca przy wydawnictwach medialnych jak Rzeczpospolita i Puls Biznesu. Informacja o Forum Odpowiedzialnego Biznesu i prowadzonych inicjatywach ukazała się w ostatnim roku 4569 razy, w tym wypowiedzi ekspertów Forum pojawiły się 921 razy (dane z monitoringu mediów IMM, partnera analitycznego Forum Odpowiedzialnego Biznesu).